Odzyskaj dawną sprawność dłoni

Fasciotomia/ fasciektomia w zespole Dupuytrena

Cierpię z powodu choroby Dupuytrena, która niestety jest już w zaawansowanym stadium. Przykurcze w dłoni ograniczają jej ruchy, a prostowanie palców sprawia mi trudności. Mam zaburzenia ukrwienia. Nie czuję w pełni opuszek palców. Wszystko to sprawia, że nie jestem tak sprawna manualnie jak kiedyś. Wykonywanie codziennych czynności nie jest łatwe. Leczenie farmakologiczne nie powstrzymało rozwoju schorzenia.

Celem zabiegu jest osłabienie działania lub wycięcie zmienionej chorobowo tkanki, a w konsekwencji zmniejszenie przykurczu i poprawienie ruchomości palców.

Operacja polega na wykonaniu określonej liczby nakłuć lub przecięcia chorej tkanki w celu jej osłabienia (fasciotomia) lub na całkowitym usunięciu przerośniętych struktur i zbliznowaciałej tkanki łącznej (fasciektomia).

Przyczyny występowania choroby Dupuytrena nie zostały do końca poznane. Przyjmuje się jednak, że ma ona podłoże genetyczne. Schorzeniu może sprzyjać nadużywanie alkoholu i palenie papierosów, cukrzyca, gruźlica, AIDS oraz padaczka. Mogą na nią mieć wpływ także przebyte urazy i nadmierne przeciążenie dłoni. Dysfunkcja częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet i zazwyczaj pojawia się w drugiej połowie życia. Najczęstszym symptomem choroby Dupuytrena jest przerost rozcięgna dłoniowego (powięzi), który objawia się przykurczem palców. Przypadłość rozwija się stopniowo, prowadząc do znacznego ograniczenia ruchów palców. Jej przebieg nie jest do końca identyczny u wszystkich Pacjentów. W początkowej fazie schorzenia pojawiają się pierwsze, drobne zmiany w strukturze rozcięgna, które z czasem przekształcają się w większe zgrubienia i blizny. Towarzyszy temu powstanie mniejszego przykurczu. W dalszej fazie choroby przykurcz pogłębia się i w zawansowanym stadium choroby znacznie ogranicza ruchy dłoni. Pacjent nie umie całkowicie jej otworzyć i jednocześnie ma ograniczone możliwości chwytania. Chorzy mogą doświadczać także nadpotliwości, obniżenia czucia w końcach palców, drętwienia i mrowienia oraz zaburzenia krążenia w obrębie dłoni. Przykurcze najczęściej dotyczą palców serdecznego (czwartego) i małego (piątego).

Zarówno po fasciotomii, jak i fasciektomii Pacjent ma szansę na pełne odzyskanie dawnej sprawności dłoni. Jednakże warunkiem sukcesu jest połączenie zabiegu chirurgicznego z właściwie dobraną rehabilitacją.

Leki stosowane w tym przypadku nie powodują całkowitego wyleczenia. Mogą opóźnić rozwój schorzenia, jednak nie przyczynią się do pełnego odzyskania sprawności dłoni.

Zabieg zalecany jest Pacjentom, u których schorzenie występuje w zaawansowanym stadium. Osobom, którym choroba w znacznym stopniu ogranicza ruchy palców, a co za tym idzie utrudnia codzienne funkcjonowanie.

Każdy zabieg chirurgiczny poprzedzony jest konsultacją. Metodę leczenia dobiera się na podstawie wywiadu i badania Pacjenta, tak aby zagwarantować najlepsze rezultaty w każdym indywidulanym przypadku. Tak samo postępuje się w przypadku leczenia zespołu Dupuytrena.

Dłoń po operacji jest unieruchamiana na okres 2-3 tygodni, czyli na czas potrzebny do wygojenia się ran. Po tym okresie należy rozpocząć rehabilitację pod okiem specjalisty. Uruchomianie dłoni może zająć od kilku do kilkunastu tygodni.

Niestety choroba, jej przyczyny i przebieg nie zostały jeszcze dokładnie poznane. Trudno określić zatem, w jakich przypadkach schorzenie powraca i z jaką siłą. Należy jednak mieć na uwadze, że operacja przykurczu nie usuwa przyczyny choroby, a jedynie niweluje jej następstwa. Dlatego też przykurcz może pojawić się także w innym palcu lub w drugiej dłoni. Nawrotu dolegliwości doświadcza spora grupa Pacjentów.

od kilkunastu minut do godziny

znieczulenie miejscowe lub ogólne

1-2 dni

Usuniecie szwów