Biust synonimem kobiecości i atrakcyjności

Chirurgia plastyczna piersi

Możliwości chirurgicznego podkreślania atrakcyjności oraz korekcji niedoskonałości piersi

Zapytani, do czego służą kobiecie piersi, w pierwszym odruchu i bez większego namysłu odpowiemy, że zostały stworzone do karmienia potomstwa. I rzeczywiście, najbardziej oczywistą, a zarazem podstawową funkcją gruczołu piersiowego jest wytwarzanie mleka, które zaczyna być produkowane w połowie ciąży, a po narodzinach dziecka staje się jego naturalnym pożywieniem i jest nim przez kolejne miesiące. Nie jest jednak tajemnicą, że piersi spełniają ważną rolę nie tylko w kontekście utrzymania życia małego człowieka. Biust uznaje się bowiem za synonim kobiecości i piękna i to jego wygląd, a zwłaszcza rozmiar w pierwszej kolejności, utożsamiany jest z atrakcyjnością przedstawicielek płci pięknej. Zakłada się bowiem, że to właśnie duże piersi przyciągają wzrok mężczyzn i rodzą ich zainteresowanie kobietą. Prawdopodobnie jest to związane z instynktem, gdyż niewiasta z dużym biustem kojarzy się z płodnością i potencjalnie to on ma zapewnić wykarmienie jej licznego potomstwa. Natomiast mężczyźni zapytani o to, jakie powinny być piękne piersi i na co zwracają uwagę, stwierdzają między innymi, że biust idealny jest nie tylko obfity, ale także symetryczny, kształtny, ma jędrną i gładką skórę, a jego brodawki kolorem wyraźnie odznaczają się od reszty gruczołu, na którym występują. I rzeczywiście specjaliści nakreślili parametry piersi idealnej takie jak: ich wagę, kształt, rozmiar, średnicę, położenie i wielkość brodawki.

W rzeczywistości ideał kobiecego piękna jest wyraźnie indywidualny i jest uzależniony od sylwetki Pacjentki, ale też jej wnętrza, osobowości i własnego poczucia piękna. Realnie też wiele kobiet jest niezadowolonych z wyglądu własnego biustu, często z konturu lub z wielkości. Prawdopodobnie właśnie z tego wynika, że zabieg powiększenia piersi jest jednym z najbardziej popularnych operacji plastycznych wykonywanych w obrębie klatki piersiowej. Ale nie wszystkie panie chcą mieć obity biust, raczej pragną by był proporcjonalny, młodzieńczy, jędrny z pełnym dekoltem. Należy tutaj podkreślić, iż zbyt duże gruczoły piersiowe szybciej tracą swój kształt i zaczynają obwisać, trudno też dobrać do nich właściwy biustonosz, a ich ciężar może powodować bóle pleców u ich posiadaczki.

Zmieniające się kanony piękna

Zainteresowanie poszczególnymi częściami ciała, kanony piękna, a także upodobania co do wielkości piersi nie były na przestrzeni lat jednakowe. Dowiadujemy się o tym zapisów historycznych bądź gdy kontemplujemy dzieła sztuki z różnych okresów. Patrząc na Wenus z Willendorfu, figurę nagiej kobiety wykonaną w epoce paleolitu, można się tylko domyślać, że idealna kobieta miała mocno obfite kształty i bardzo pokaźny biust. W starożytnym Egipcie piękna niewiasta była osobą szczupłą. W starożytnym Rzymie natomiast kobiety podobno nie chciały mieć dużych piersi i wiązały je bandażem, aby nie urosły. Przyglądając się malarstwu barokowemu dowiadujemy się, że wtedy królowały okrąglejsze kształty i wydatny biust. W renesansie piersi także musiały być ważnym atrybutem kobiecym, gdyż pojawiają się na licznych obrazach przedstawiających matkę karmiącą. W XX. wieku ideały urody zmieniały się niemalże co dziesięciolecie. Czasy współczesne natomiast, mimo że propagują kult szczupłej budowy ciała, dają nam wolność wyboru. Każdy może sam zdecydować jaki atut swojej urody chce uwypuklić, co chce skorygować w swojej sylwetce, a panie same mogą podjąć decyzję jak ma wyglądać ich biust.

O tym, jaki kobieta będzie miała naturalny rozmiar piersi i jakiego one będą kształtu, zdecyduje nie tylko genetyka, ale także hormony takie jak: progesteron, prolaktyna, estrogeny oraz oksytocyna. Ich poziom zmienia się w ciągu życia. Ma to znaczący wpływ na strukturę gruczołu piersiowego. Wewnętrzna anatomia biustu jest odmienna u dojrzewających nastolatek, u kobiet w czasie cyklu menstruacyjnego, ciąży i karmienia, a także po menopauzie. Biust młodszych pań jest jędrniejszy, kształtny i buduje go większa ilość tkanki gruczołowej. W piersiach dojrzałej kobiety pojawia się w więcej komórek tłuszczowych, które zastępują tkankę gruczołową, co jest jedną z przyczyn opadania biustu oraz utraty przez niego pierwotnej formy.

Zdrowie, uroda i pielęgnacja

O piersi należy dbać w ramach profilaktyki chorób tego organu, ale także w celu zachowania ich naturalnego piękna i atrakcyjności. W utrzymaniu biustu w dobrej kondycji pomoże odpowiednia dieta i picie większej ilości wody. Piersi długo będą jędrne, jeśli wspomożemy je ćwiczeniami, masażami, chłodnymi prysznicami i właściwe dobranym biustonoszem. Ich powierzchnia będzie elastyczna i gładka, jeśli ją nawilżymy środkami pielęgnacyjnymi, które będą dobrane do wieku kobiety i stanu jej skóry.

Piersi, tak jak inne narządy, mogą chorować. Dlatego niezwykle ważne jest regularne ich badanie. Każda przedstawicielka płci pięknej powinna co najmniej raz w miesiącu wykonywać samobadanie piersi, regularnie robić USG, a po ukończeniu 40. roku życia obrazować piersi z wykorzystaniem mammografu. Oczywiście panie zagrożone większym ryzykiem zachorowania na raka piersi korzystają z nieco innego kalendarza sugerowanych badań profilaktycznych. Diagnostykę tego gruczołu powinno się traktować jako profilaktykę chorób nowotworowych i wykonywać ją nie tylko z powodu wystąpienia już niepokojących objawów takich, jak: ból, wyczuwalne grudki w sutku, pojawienie się zmian na powierzchni narządu czy wyciek z niego.

Badania profilaktyczne piersi wykonuje się w celu wczesnego wykrycia chorób, które we wczesnym stadium rozwoju nie wymagają zazwyczaj skomplikowanego leczenia. Nieprawidłowości w budowie gruczołu piersiowego mogą przyjmować różną formę, a około 80% z nich ma charakter łagodny. Do najczęściej wstępujących zmian chorobowych tego narządu można zaliczyć torbiele, gruczolakowłókniaki, brodawczaki i raka piersi. Mogą one pojawić się u kobiet w każdym wieku, a przyczyn ich występowania można upatrywać w wielu obszarach takich jak: gospodarka hormonalna, skłonność do dziedziczenia chorób czy niehigieniczny tryb życia. Wszelkie niepokojące objawy występujące w obrębie gruczołu piersiowego należy skonsultować ze specjalistą i to nie tylko ze względu na obserwowaną wzrastającą tendencję zachorowalności na raka piersi, który jest najczęstszym nowotworem o charakterze złośliwym występującym u przedstawicielek płci pięknej w Polsce, ale także dlatego, że wczesne wykrycie choroby i niezwłoczne podjęcie leczenia skutkuje szybszym powrotem do zdrowia.

Możliwości chirurgicznego podkreślania atrakcyjności gruczołów piersiowych i korekcji ich niedoskonałości

Operacje plastyczne piersi cieszą się coraz większą popularnością nie tylko za granicami naszego kraju, ale także i w Polsce. Do najczęściej wykonywanych zabiegów należą te podkreślające piękno i korygujące niedoskonałości w obrębie klatki piersiowej. Kobieta niezadowolona z wyglądu swojego biustu, zarówno z jego kształtu, jak i wielkości, ta która chce podkreślić jego atrakcyjność, bądź ta, która utraciła gruczoł lub jego część z powodu choroby onkologicznej może skorzystać z ogromnych możliwości chirurgii plastycznej. Najbardziej znaną i popularną operacją plastyczną w obrębie klatki piersiowej jest powiększenie biustu. Zwiększenie rozmiaru miseczki możliwe jest dzięki zastosowaniu implantów czy autogennego przeszczepu tkanki tłuszczowej. Piersi obwisłe, niekształtne można wymodelować dzięki redukcji ich objętości, a także dzięki operacyjnemu podniesieniu biustu. Kobiety, które utraciły gruczoł w wyniku choroby onkologicznej, na skutek wykonania mastektomii, mogą skorzystać z metody rekonstrukcji piersi implantami, z procedury odbudowy z wykorzystaniem płatów skóry pochodzących z innych miejsc ciała Pacjentki, a także z metody przeszczepiania własnego tłuszczu. Panie, którym usunięto tylko jedną pierś, a drugi ich gruczoł jest zdrowy i obfity, mogą poddać się nowatorskiej metodzie rekonstrukcyjnej, jaką jest dzielenie piersi. Chirurgia plastyczna przychodzi z pomocą nie tylko kobietom pragnącym zmienić wygląd klatki piersiowej, ale także młodym chłopcom i starszym mężczyznom cierpiącym z powodu ginekomastii, czyli przerośniętego gruczołu piersiowego.

Warto wspomnieć, że operacje plastyczne biustu nie zwiększają ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w obrębie klatki piersiowej. Powiększone piersi można poddawać obrazowym badaniom diagnostycznym, a implanty nie powinny powodować powstawania artefaktów w ich obrazie. Skorygowany operacyjnie biust z wykorzystaniem każdej z wyżej wymienionych metod, powinien być poddawany regularnym badaniom profilaktycznym. Zachęcamy do nich wszystkie Panie, także te, które nie korzystały jeszcze z szerokich możliwości chirurgii plastycznej piersi.