Postanowienia ogólne
1. Regulamin organizacyjny został ustalony na podstawie art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 295, ze zm.).
2. Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy działający pod firmą Dr Paweł Szychta, dalej jako „Gabinet”)
3.
Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Gabinetu,
a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Gabinetu na podstawie
umów cywilnoprawnych, pacjentów Gabinetu, osoby odwiedzające oraz inne osoby
przebywające na terenie zakładu leczniczego Gabinetu w związku z procesem
udzielania świadczeń zdrowotnych.
Cele i zadania
1. Celem działalności Gabinetu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii jednego dnia, a także promocja zdrowia i prowadzenie edukacji zdrowotnej.
2. Zadaniami Gabinetu są:
1) udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii plastycznej zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta, a także z zasadami etyki oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
2) promocja zdrowia oraz edukacja zdrowotna pacjentów;
3) Gabinet zapewnia wykonywanie powyższych świadczeń opieki zdrowotnej przez wykwalifikowaną kadrę medyczną oraz wyszkolony personel pomocniczy.
4) Do zadań Gabinetu należy w szczególności:
a) Zapewnienie wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej,
b) Sumienne wykonywanie obowiązków wynikających ze statusu podmiotu służby zdrowia,
c) Stosowanie się do etyki zawodowej,
d) Dostarczanie nowoczesnych, efektywnych i docenionych metod leczniczych,
e) Stałe i systematyczne podwyższanie wiedzy i kwalifikacji zawodowych,
f) Udzielanie świadczeń zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb pacjentów oraz przestrzeganie praw pacjenta
g) Używanie wysokiej jakości sprzętu medycznego, będącego pod stałym nadzorem technicznym i spełniającego wszelkie wymagane prawem normy jakości,
h) Wykonywanie innych zadań Gabinetu
w zakresie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Struktura organizacyjna
1. Gabinet wykonuje działalność leczniczą za pomocą zakładu leczniczego pod nazwą Dr Paweł Szychta.
2. W ramach zakładu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonują:
1)
jednostka
organizacyjna – „Dr Paweł Szychta”
Rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
1. Gabinet prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
2. Gabinet udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii jednego dnia obejmujących:
1) chirurgia plastyczna, chirurgii ogólna, medycyna estetyczna
2) wydawanie orzeczeń i zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjentów;
3) wystawianie recept;
4) promocja zdrowia i edukacja zdrowotna pacjentów, propagowanie zachowań prozdrowotnych oraz organizowanie i prowadzenie szkoleń dla lekarzy w zakresie udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
5)
udzielanie
konsultacji lekarskich
Miejsce i przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych
1. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w podmiocie regulowany jest wymogami Ustawy o działalności leczniczej, Regulaminu organizacyjnego, umów cywilnoprawnych zawartych z innymi ubezpieczycielami oraz umów cywilnoprawnych zawartych z innymi podmiotami świadczącymi usługi na rzecz podmiotu leczniczego jako podwykonawcy.
2. W podmiocie świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach.
3. Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
4. Pomieszczenia oraz wyposażenie podmiotu leczniczego w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
5.
Aparatura
i sprzęt medyczny podmiotu leczniczego są wprowadzone do obrotu i używania
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
1. Usługi medyczne są udzielane w zakładzie leczniczym Dr Szychta zlokalizowanym w:
-Szpital Jednego Dnia Etermed, ul. Żabi Kruk 10, 80-822 Gdańsk
a. Usługi medyczne udzielane są w godzinach od 08:00 do 18:00. Przyjęcia pacjentów odbywają się w dni powszednie, w terminach uzgodnionych z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym w sposób określony w ust. 5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Kierownik może podjąć decyzję o przyjęciu pacjenta w innych godzinach, po uprzednim uzgodnieniu terminu przyjęcia z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym lub faktycznym.
b. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście (bądź przez członków rodziny lub osoby trzecie), telefonicznie : (Gabinet: +48 887 700 700 / Recepcja Etermed: 58 320 26 00) oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: kontakt@chirurgiaplastyczna.pl. W trakcie rejestracji pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy obowiązany jest okazać dowód tożsamość, podać numer PESEL oraz zaakceptować postanowienia niniejszego Regulaminu.
c. Płatność za udzielone świadczenia następuje z góry przed udzieleniem świadczenia. W przypadku, gdy w trakcie udzielania świadczenia powstanie konieczność udzielenia świadczeń dodatkowych, pacjent zostanie poinformowany o takiej konieczności, jak również o wysokości kosztów udzielenia świadczeń dodatkowych. Zapłata za świadczenia dodatkowe następuje po ich udzieleniu, nie później jednak niż w dniu wizyty.
d. Gabinet akceptuje następujące formy płatności:
- gotówka;
- przelew bankowy;
- karta kredytowa/płatnicza.
2. Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń Pacjent zobowiązany jest udzielić personelowi udzielającemu świadczeń wszelkich informacji i wyjaśnień, jakie będą niezbędne dla zapewnienia należytej realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności okazać posiadaną dokumentację medyczną wraz z wynikami badań.
3. Warunkami udzielenia świadczeń zdrowotnych są:
a. rejestracja wizyty zgodnie z postanowieniami Regulaminu,
b. dokonanie zapłaty za świadczenia,
c. wyrażenie przez Pacjenta świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
d. udzielenie przez Pacjenta informacji, o których mowa w ust. 6;
e.
pozytywnej
kwalifikacji Pacjenta.
Dostępność świadczeń zdrowotnych
1. Gabinet organizuje świadczenia usług medycznych w sposób zapewniający pacjentom możliwie najlepszą dostępność i najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
2. Świadczenia usług medycznych udzielane są pacjentom za odpłatnością, w oparciu o obowiązujący w dacie udzielenia świadczenia cennik ustalony przez Kierownika i stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.
3. Rejestracja pacjentów oraz umawianie terminów należy do zadań personelu administracyjnego Gabinetu. Personel administracyjny ustala termin wizyty lub zabiegu wg. kolejności zgłaszania się pacjentów, w sposób dostosowany do kalendarza wizyt, zabiegów oraz godzin pracy. Dodatkową funkcją umówienia się na wizytę online to możliwość samodzielnej rejestracji poprzez portal internetowy znanylekarz.pl .
4. Zakres pytań zadawanych pacjentowi podczas rejestracji powinien dotyczyć następujących danych pacjenta: imię i nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu, adres poczty elektronicznej. Podczas rejestracji pacjent jest również zobowiązany do wypełnienia oświadczenia dot. Przetwarzania danych osobowych, zgodnie z obowiązującą ustawą RODO.
5. Personel administracyjny Gabinetu, na życzenie pacjenta, powinien udzielić informacji dotyczących zakresu świadczonych usług i wykonywanych zabiegów oraz zakresu ich specjalizacji, najbliższych terminów wizyt i zabiegów, a także informacji dotyczących aktualnie obowiązującego standardowego cennika usług.
6. Gabinet zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia Pacjenta lub zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w następujących przypadkach:
1) jeżeli stan zdrowia Pacjenta nie pozwala na udzielenie mu świadczeń zdrowotnych;
2) w przypadku niespełnienia warunków określonych w § 5 ust. 7;
3) w przypadku wystąpienia stanu zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów;
4) w przypadku naruszenia przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub inne osoby towarzyszące pacjentowi obowiązków oraz zakazów określonych w § 9 ust. 4 i 5 Regulaminu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik lub jego zastępca albo inna osoba upoważniona przez Kierownika;
5) w innych przypadkach, gdy udzielenie świadczeń zdrowotnych jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od Gabinetu.
Polityka jakości
1. Świadczenia usług medycznych w Gabinecie są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.
2. Świadczenia usług medycznych udzielane są pacjentom z należytą starannością, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta oraz w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.
3. Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.
4. Wszelkie urządzenia używane w Gabinecie posiadają odpowiednie licencje, atesty, a produkty odpowiednie daty ważności.
Dokumentacja medyczna
1. Gabinet prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisach wykonawczych.
2. Gabinet zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna przechowywana jest przez okres przewidziany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
Prawa i obowiązki pacjenta
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są z poszanowaniem praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.
2. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika lub osoby go zastępującej.
3. Informacja o prawach pacjenta udostępniona jest pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym.
4. Pacjent ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień Regulaminu;
2) przestrzegania zasad higieny osobistej;
3) przestrzegania praw innych pacjentów;
4) szanowania mienia Gabinetu.
5. Na terenie zakładu leczniczego zabronione jest:
1) spożywanie alkoholu;
2) palenie tytoniu, w tym e-papierosów;
3) wprowadzanie zwierząt;
4) akwizycja i prowadzenie działalności zarobkowej.
Kierownictwo Gabinetu
1. Działalnością Gabinetu, kieruje kierownik Gabinetu (Paweł Szychta, Magdalena Szychta).
2. Kierownik prowadzi sprawy Gabinetu i reprezentuje go na zewnątrz oraz realizuje inne obowiązki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Kierownik może powołać zastępców do kierowania poszczególnymi jednostkami lub komórkami organizacyjnymi lub kierowania sprawami określonego rodzaju. W tym celu Kierownik może w szczególności udzielać swoim zastępcom niezbędnych pełnomocnictw lub upoważnień.
4. Kierownik może powierzyć wyznaczonej osobie obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego lub współpracującego z Gabinetem oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej.
5. Do zadań Kierownika podmiotu należy:
a) Kierowanie działalnością podmiotu wykonującego działalność leczniczą podmiotu leczniczego, b) Reprezentowanie podmiotu leczniczego na zewnątrz,
c) Podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania podmiotu i ponoszenie za nie pełnej odpowiedzialności,
d) Zarządzanie mieniem podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
e) Ustanawianie wewnętrznych aktów normatywnych,
f) Prowadzenie polityki kadrowej, płacowej, socjalnej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
g) Udzielanie pełnomocnictw pracownikom w ramach obowiązującego prawa i posiadanych uprawnień,
h) Podejmowanie przedsięwzięć mających na celu rozwój podmiotu leczniczego,
i) Nadzorowanie i koordynowanie pracy bezpośrednio podporządkowanych komórek organizacyjnych,
j) Udzielanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych, zwolnień od pracy dla pracowników bezpośrednio podległych,
k) Prowadzenie nadzoru nad zapewnieniem ciągłości pracy podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem zastępstw na czas nieobecności pracownika,
l) Zabezpieczanie odpowiedniego doboru kadr na poszczególnych stanowiskach pracy,
m) Podpisywanie pism delegowanych na zewnątrz, w tym: - organów administracji państwowej, - będących umowami formalno-prawnymi, zawierających decyzje związane ze zmianami organizacyjnymi, kadrowopłacowymi, - do użytku wewnętrznego, w tym: zarządzenia regulujące podstawowe problemy, wymagające trwałych ustaleń w oparciu o jednolite zasady oraz problemy jednorazowe o zasadniczym znaczeniu, polecenia służbowe o charakterze jednorazowym ściśle adresowanym, zabezpieczające wykonanie zadań dużej wagi (nie ustalają one trwałych zasad organizacyjnych), pisma ogólne, podające określone fakty i informacje do wiadomości pewnej kategorii adresatów (komunikaty, zawiadomienia, itp.), instrukcje, wytyczne, regulaminy, będące przepisami ustalającymi w sposób trwały szczegółowe zasady i tryb postępowania.
n). Umocowani pracownicy upoważnieni są do podpisywania pism w zakresie działania kierowanych przez nich gabinetów i pracowni.
o) Współpraca ze Specjalistą ds. BHP i Księgową,
p) Nadzorowanie przestrzegania przepisów BHP i przeciwpożarowych oraz zapewnienie pracownikom szkolenia w tym zakresie,
q) Przekazywanie dokumentów do innych podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych lub instytucji na ich żądanie i czuwanie nad zwrotem tych dokumentów,
r) Nadzorowanie terminowości przeprowadzania badań okresowych pracowników oraz badań pracowników dla celów Sanepid,
s) Dbanie o podnoszenie kwalifikacji personelu,
t) Przyjmowanie skarg i wniosków od pacjentów.
2. Do zadań Rejestratorki należy:
a) Rejestrowanie pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego, za pośrednictwem osoby trzeciej, telefonicznego lub za pośrednictwem poczty elektronicznej,
b) Zakładanie dokumentacji historii zdrowia i choroby, wyjmowanie dokumentacji zgłaszających się pacjentów, porządkowanie i umieszczanie jej w kartotece po zakończeniu przyjęć przez lekarza, c) Udzielanie osobom zgłaszającym się wyczerpujących informacji o dniach i godzinach pracy podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych oraz o rodzajach i warunkach udzielania świadczeń zdrowotnych,
d) Sprawdzanie uprawnień do świadczeń zgłaszających się osób,
e) Kierowanie zgłaszających się i odnoszenie ich dokumentacji do właściwych poradni, gabinetów,
f) Gromadzenie, porządkowanie, przechowywanie dokumentów oraz prowadzenie archiwum dokumentacji medycznej,
g) Prowadzenie terminarza przyjęć pacjentów, którym wyznacza się terminy przyjęć,
h) Ścisła współpraca z lekarzami i personelem medycznym w celu regulowania przyjęć zgłaszających się Pacjentów,
i) Czuwanie nad stanem wyposażenia gabinetów w druki i inne materiały biurowe,
j) Zgłaszanie zapotrzebowania na druki i inne materiały biurowe do Kierownika podmiotu,
k) Sporządzanie obowiązujących sprawozdań oraz zbieranie i opracowywanie danych statystycznych związanych z działalnością podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
l) Przetwarzanie i archiwizowanie danych osobowych,
m) Zabezpieczenie dokumentów przed dostępem osób niepowołanych,
n) Dbanie o porządek i zabezpieczenie miejsca pracy,
o) Przestrzeganie obowiązujących procedur i instrukcji medycznych,
p) Przestrzeganie tajemnicy służbowej,
q) Przestrzeganie przepisów i zasad BHP i P. Poż. oraz ustalonego Regulaminu organizacyjnego,
r) Wykonywanie innych czynności wchodzących w zakres pracy zawodowej, zleconych przez Kierownika podmiotu, a nie objętych niniejszym zakresem.
3. Do zadań Lekarza należy:
a) Wykonywanie świadczeń medycznych określonych w zakresie czynności lekarza,
b) Prowadzenie leczenia,
c) Prowadzenie na bieżąco dokumentacji medycznej pacjenta,
d) Właściwe i racjonalne gospodarowaniem lekami i materiałami medycznymi.
e) Dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu medycznego,
f) Systematyczne doskonalenie kwalifikacji zawodowych i jakości udzielanych świadczeń,
g) Przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych, tajemnicy lekarskiej i służbowej, dyscypliny pracy, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, karty praw pacjenta,
h) Współdziałanie z innymi pracownikami zatrudnionymi w placówce w zakresie organizacji pracy, opieki nad pacjentem,
i) Prowadzenie oświaty w zakresie posiadanej specjalizacji,
j) Ochrona danych osobowych przed niepowołanym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją lub zniszczeniem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem,
k) Taktowne i życzliwe zachowanie się w stosunku do zgłaszających się osób,
l) Przestrzeganie tajemnicy służbowej,
m) Przestrzeganie przepisów i zasad BHP i P. Poż. oraz ustalonego Regulaminu Organizacyjnego,
n) Wykonywanie innych czynności
wchodzących w zakres pracy zawodowej, zleconych przez Kierownika podmiotu, a
nie objętych niniejszym zakresem.
Warunki współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
1. W celu zapewnienia prawidłowości oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Gabinet współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów, a także z przedstawicielami innych zawodów medycznych.
2. Współpraca odbywa się na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. Szczegółowe zasady współpracy mogą zostać określone w odrębnych umowach.
Monitoring wizyjny pomieszczeń
1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu Gabinetu prowadzi się obserwację pomieszczeń ogólnodostępnych za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring wizyjny). W ramach monitoringu wizyjnego nie rejestruje się dźwięku.
2. Monitoringiem wizyjnym objęty jest obszar wejścia do zakładu leczniczego, poczekalnia, rejestracja oraz ogólnodostępny korytarz. Obserwacją nie są objęte pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne.
3. Dane osobowe zawarte w nagraniach uzyskanych w wyniku monitoringu wizyjnego, Gabinet przetwarza wyłącznie w celach, o których mowa w ust. 1.
4. Obserwacja prowadzona jest całodobowo. Nagrania utrwalane i przechowywane są przez okres nieprzekraczający trzech miesięcy. Po upływie tego okresu nagrania podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
5. Nagrania mogą zostać udostępnione podmiotom i organom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
6. Obsługa procesu rejestrowania, utrwalania, przechowywania i udostępniania nagrań może zostać powierzona podmiotowi trzeciemu na podstawie odrębnej umowy, z zachowaniem zasad przetwarzania danych osobowych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
7.
Kierownik Gabinetu
informuje pacjentów i inne osoby, które mogą zostać objęte monitoringiem
wizyjnym, o zasadach przetwarzania danych osobowych w związku z obserwacją
pomieszczeń, w tym o celach i podstawach prawnych przetwarzania, poprzez
umieszczenie stosownej klauzuli informacyjnej w ogólnie dostępnym miejscu na
terenie Gabinetu.
Postanowienia końcowe
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 25.06.2021 r.
2. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym w szczególności ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, akty wykonawcze do tych ustaw.
Kierownik Gabinetu: Paweł Szychta, Magdalena Szychta
Ekspert